Cégkapu: gyakori kérdések

Maga a folyamat egyszerűbb, mint amilyennek látszik. Amíg kérdéseit felteszi, és kibosszankodja magát az új adminisztratív terhen, gyakorlatilag már el is feledhetné a regisztrációt, ami minimális felkészülés esetén 2-3 perc. Ha megtörtént a regisztráció és esetleg soha nem használja a cégkaput, az akkor sem kér enni. Érdemes túlesni rajta minél hamarabb. A bejelentkezési határidő 2017. augusztus 30., ami nem jelenti azt, hogy pontosan tudni fogjuk eddig az időpontig, hogy mire is tudjuk használni? Az állami fejlesztő cég (NISZ Zrt.) a cégkapu fejlesztését csak december 1-jén fejezi be, és a kötelező használat 2018. január 1-jén indul. A regisztráció mégis fontos, mert a fejlesztés során erre az adatra szükség van és a kötelező használat idejére így biztosabban problémamentessé tudják tenni az intézményt.

A mi érdekünk, hogy az elektronikus ügyintézés során gyorsan, pontosan hozzájussunk az állami oldaltól érkező iratokhoz. Ezzel sok problémát előzünk meg és már tudjuk azt is, hogy sok szempontból ez könnyebbséget fog okozni. Arról nem is beszélve, hogy jóval olcsóbb és gyorsabb lesz a kommunikáció. Ne mérgelődjünk, hanem inkább működjünk együtt!

A cégkapu regisztrációról kapcsolatos információkról hitelesen a NISZ Zrt. honlapján tájékozódhat. Az alábbiakban közreadjuk a hozzánk érkezett kérdéseket azzal, hogy mi is csak a honlapról, illetve egy kapcsolattartón keresztül tudunk tájékozódni. Íme a gyakori kérdések:

Mely időpontig kell cégkaput regisztrálni?
- 2017. augusztus 30. (egy korábbi hírlevél tévesen jövő augusztust írt).

Ki végezheti el a regisztrációt?
- Az irodavezető ügyvéd, ha több ilyen van, akkor közülük bármelyik. Más, az irodával tagi, illetve munkaviszonyban álló személy nem. Meghatalmazással esetleg, de ezzel kapcsolatban tapasztalatot még nem szereztünk.

Csak ügyfélkapu birtokában lehet regisztrálni?
- Nem. A lényeg, hogy az ún. “Központi Azonosítási Ügynökön” (KAÜ) keresztül történjen a bejelentkezés: ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás útján.

Milyen adatokat, iratokat kell előkészíteni?
- A személyes adatokat a KAÜ automatikusan feltölti.
- A regisztráló (ügyvéd, ügyvédi iroda) adatai, közöttük a székhely és az adószám is. (Ha az ügyvédnek nincs adószáma, bármilyen adószámot befogad a rendszer.)
- Az iroda képviselőjének (cégképviselő) természetes azonosító és kapcsolattartási adatai. Ha azonos a regisztrálóval, itt is automatikusan a rendszer feltölt.
- A cégkapumegbízott természetes azonosító adatai. Ha azonos a regisztrálóval, itt is automatikusan a rendszer feltölt.
- Csatolandó dokumentumok: az iroda hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okirat (letölthető a kamara elektronikus ügyintézési felületéről). Egyéni ügyvéd és ügyvédi iroda esetén is ugyanazt az igazolást kell felcsatolni az 1. és 2. rovatba.

Egyéni ügyvédnek kell-e cégkaput regisztrálni?
- Eltérő vélemények vannak, de szerintünk célszerű.

Szünetelő ügyvédnek kell-e cégkaput regisztrálnia – hiszen úgysem folytat tevékenységet?
- Szerintünk mindenképpen célszerű. A doktrinér válasz az, hogy nem KELL cégkapu regisztrációt végeznie, mert az ügyfélkapu tárhelyet is megjelölheti elektronikus elérhetőségként, ha majd ez a rendelkezési nyilvántartásban (RNy) lehetséges lesz. De KELL hivatalos elérhetőséget megjelölnie, akár az ügyfélkapu legyen az, akár a cégkapu.

Itt a cím, itt kezdhetjük a cégkapu regisztrációt: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html